Saturday, March 23, 2019

Pengalaman Menjaga Bayi Pramatang




belanja gambaq sekeping naaa.... umur 5 bulan masa ni... Alhamdulillah Ali Imran diberi kesihatan yang sangat baik

habis cerita bab nama

harini aku cerita pula bab pengalaman jaga baby premature ni

susah tu dakla...dia macam jaga baby normal jugak...

cuma pantang larang dia banyak yg kita kena patuhi.. 

okk...

lepas 6 hari Ali Imran dalam NICU, pihak HSAH call minta ibu datang hospital untuk jaga baby...

first time aku rasa seronok nk kena pi check in kat hospital...

muka ada senyum masa tu... 😊😊😊😊😊😊😊

tak sabaq ni pi check in.. siap baju awai kemain...

bermula la detik kiraan aku kat sana...

dekat hospital nurse ajaq cara nak mandikan baby... 

tiap-tiap pagi nurse akan mai letak keperluan mandi baby... 

hampa kena paham ehhh..pasaipa nurse ajaq bagi mandi baby???

pasaipa bukan nurse yang bagi mandi....?? 

sebabnya yang admit tu baby..bukan mak baby...

mak baby tu mai jaga baby...makanya jadi penjaga la kena uruskan baby masing-masing

ada juga la dikalangan mak-mak yang pertikaikan perkara ni..

bagi aku kita kena faham situasi...

walaupun dalam keadaan dalam berpantang... 

banyak pantang larang do & don't....

tapi kita kena faham keadaan semasa yang memerlukan pengorbanan kita..

kalau kat rumah boleh la kita dilayan macam puteri... 

nak pulak cucu sulung kannn.... memang si nenek tu jaga sungguh la...

okkkk..berbalik kepada bab crita si Ali Imran ni... 

Alhamdulillah Ali Imran takdak masalah kesihatan yang lain kecuali tunggu berat naik dari 1.47 kg kepada 1.8 kg....

sepanjang di hospital tak susah nak jaga... sebab ada nurse dengan doktor untuk kita rujuk kalau kita taktau satu satu perkara tu..

InsyaAllah kalau kita tanya dengan berhemah...depa pun akan jawab dengan berhemah...

sepanjang berada di wad paediatrik HSAH aku belajar banyak perkara berkaitan penjagaan baby  pramatang khususnya...

lebih kurang 24 hari tak silap aku berkampung dalam ward Peadiatrik HSAH dengan Ali Imran... kami tengok ja la orang keluaq masuk...keluaq masuk...kami ni bila nk keluaq tatau la...

macam2 masalah baby ni...jaundis...G6PD... dan macam-macam laa...

Ali Imran masa dekat hospital kuat juga menyusu tapi aku kurang susu (maybe stress)..salah satu sebab dia lambat nak naik berat...

aku crita kat family aku yang Ali Imran lambat nak naik berat, jadi lambat lg nak discharge...sedih la aku masa tu...

adik aku yang prihatin dengan keadaan aku dan Ali Imran berhasrat untuk bagi susu dia kat Ali Imran....

makanya...dengan keizinan suami dia, adik aku hantar susu dia untuk bagi kat Ali Imran tiap-tiap hari...

Alhamdulillah suami aku pun izinkan Ali Imran untuk minum susu UMMI (panggilan anak-anak kat adik aku)

secara officiall Ali Imran dah jadi anak susuan UMMI....

tiap-tiap pagi nurse akan mai timbang berat baby....1.50kg.. 1.51kg....

1.512kg....

1.52kg..
1.53kg...   bla bla blaaaa....

frust betoi aku sbb berat tak naik cepat.. 

bukan apa cemuih dok hospital ni.... heheheee

sampai satu pagi tu...nurse mai timbang.... 1.79kg... alamakkkk tak cukup 1.8kg

3 kali nurse timbang...1.79 kg jugak...

tapi nurse kata dia bagi 'chan'...dia kata boleh discharge tengahari tu....

aku terus call family bagi tau kata boleh discharge dah...

tak sabaq sungguh nak balik... 

senyum lebaq... kemas barang-barang... tapi bila nk melangkah kaki keluar dari ward peadiatrik tu rasa sedih pulak....yala...macam2 kenangan ada disitu...

pi jumpa nurse sorang-sorang...ucap terima kasih...jumpa jiran katil kiri kanan depan belakang...ucap terima kasih... 

nurse2 ngan jiran2 katil kat ward paediatrik banyak bagi semangat dan sokongan waktu aku down...

jumpa jugak akak2 cleaner ucap terima kasih sebab dia selalu singgah and say good morning kat Ali Imran...akak2 cleaner pun byk bagi sokongan

yang mana tak sempat jumpa aku berkirim salam ja...

tengahari tu adik aku mai ambik kami dan bawa kami balik rumah....

sesampai dirumah kami disambut dengan keterujaan opah dan opahcik yang tak sabar2 nak tengok wajah Ali Imran 

next entri aku crita tips penjagaan bayi pramatang...








2 comments:

Sahabat

Assalamualaikum kawan2.. Harini aku nk cerita pasai sahabat.. Aku ramai kawan..tapi jauh yg paling akrab ialah sahabat.. Allah kurniak...